Na grudniowej
sesji przyjęliśmy budżet na rok 2013. W sumie dochody gminy oszacowano na ponad 70 milionów złotych. Wydatki budżetowe
będą niższe. Powstała w ten sposób nadwyżka budżetowa zostanie przeznaczona na
spłatę starych zobowiązań. Trudno się w
przyjętym budżecie dopatrywać spektakularnych inwestycji czy wydatków. Raczej trzeba trzymać kciuki, aby te które
się w budżecie znalazły miały być z czego sfinansowane. W kolejnych postach postaram się krótko opisać
skąd się w gminie biorą pieniądze i jaki mamy wpływ na to, by było ich więcej.
Na budżet gminy składają się z dochody własne, dotacje
i subwencje przekazywane przez budżet państwa. Część dochodów gminy pochodzi z częściowego
zwrotu podatków PIT i CIT, mówiącego wiele o potencjalne rozwojowym gminy.
Są to środki wypracowane w ciągu roku przez mieszkańców. Z podatku PIT gmina Stare Babice otrzymuje około 30
milionów złotych, z CIT około 300 tysięcy zł. Dlaczego zwrot podatków jest tak
ważnym dla gminy źródłem dochodu? Samorząd to nie przedsiębiorstwo, które może
elastycznie reagować na zmiany – w razie potrzeby przestawić się na inną
produkcję, zmienić strukturę zatrudnienia czy znaleźć grupę zupełnie nowych klientów. Zadania
gmin określone są ustawowo i samorząd
nie może zdobywać środków na realizację szczególnie ważnych dla mieszkańców inwestycji
w ten sposób, że zaprzestanie np. prowadzenia placówek oświatowych czy
utrzymania dróg a zacznie handlować hurtowo marchewką. Tymczasem z roku na rok rząd przekazuje
samorządom coraz więcej zadań bez zapewnienia w całości ich finansowania.
Gminy zobowiązane do wykonania powierzonego zadania muszą dokładać z innych środków budżetowych brakujące
kwoty. W budżecie naszej gminy jednym z
takich zadań wymagających ciągłego
dokładania coraz większych pieniędzy jest oświata, której utrzymanie to ponad
23 miliony zł, a subwencja oświatowa to niewiele ponad 11 milionów. Kolejną
niekorzystną dla budżetu sytuacją jest konieczność
rozliczenia wcześniejszego wysiłku inwestycyjnego związanego z zapewnieniem
wkładu własnego na wykorzystanie funduszy UE oraz prefinansowaniem projektów,
co często wiązało się z potrzebą zaciągania kredytów i pożyczek. Nadszedł czas spłacania części zobowiązań. Jak
więc widać, w obecnej, kryzysowej sytuacji bez stabilnego lokalnego rozwoju
gospodarczego, kieszenie mieszkańców gminy szybko mogą okazać się zbyt płytkie
aby zapewnić potrzebny poziom finansowania.
Zwrot podatku osobistego podatnika czyli PIT przypisany jest
do miejsca jego zameldowania lub jeśli zgłosił ten fakt Urzędowi Skarbowemu do miejsca zamieszkania. Podatek CIT dotyczący
dochodów firm jest płacony w miejscu składania deklaracji podatkowej,
czyli najczęściej tam gdzie firma ma swoją centralę. Wysokość zwrotu obu podatków
jest dobrym i w miarę obiektywnym wskaźnikiem potencjału gospodarczego
gminy i miarą jej potencjału rozwojowego na przyszłość. O ile jednak podatek PIT mówi wprost o zamożności
mieszkańców, konstrukcja CIT nie zawsze dobrze wskazuje na kondycję firm - a przedsiębiorcy często starają się tak
prowadzić działalność, żeby nie oddawać zbyt wiele fiskusowi. Budżet państwa,
który także ma swoje pilne potrzeby niezbyt chętnie dzieli się wpływami z
podatków z samorządami. W 2013 r., w
stosunku do roku 2012, zostanie zwiększony udział gmin we wpływach z PIT tj.
wzrośnie z 49,11 do 49,27 proc., natomiast w przypadku CIT udział pozostanie na poziomie z roku 2012,
czyli wyniesie 22,86 proc. Miedzy innymi dlatego zwiększanie gminnych wpływów
budżetowych poprzez zwiększanie liczby płatników podatku CIT powinno być jednym
z głównych celów działania władz samorządowych. Kontynuowane również powinny być działania w
celu uświadomienia mieszkańcom, że im więcej osób będzie płaciło podatki w
miejscu zamieszkania, tym lepszy będzie standard
życia w gminie.
Treść uchwały, gdzie znajdziecie Państwo dokładne kwoty dochodów i wydatków: http://bip.babice-stare.waw.pl/public/get_file_contents.php?id=253575
Agnieszka Kaczurba
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz